نرم افزار فاینال کات چیست؟ کاربردها و ویژگی‌‌های فاینال کات پرو

فاینال کات پرو یک نرم افزار قدرتمند ویرایش فیلم و موشن گرافیک برای سیستم عامل مک است. کاربران مک با نصب فاینال کات تقریباً تمام امکانات پریمیر را در اختیار دارند و می‌توانند براحتی کار تدوین را انجام دهند. در این مطلب درباره نرم افزار فاینال کات پرو، کاربردها و ویژگی‌های آن بیشتر توضیح دادیم، در ادامه با پرو جی اف ایکس همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

فاینال کات پرو چیست

فاینال کات پرو چیست؟

فاینال‌کات پرو (Final Cut Pro)، که قبلاً فاینال‌کات پرو ایکس بوده، یک برنامه تدوین (غیرخطی) ویدئو حرفه‌ای است که توسط شرکت اپل به عنوان بخشی از برنامه‌های خانواده نرم‌افزار Pro Apps منتشر شده‌است. این نرم‌افزار در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۱ برای فروش در فروشگاه App Mac منتشر شد.

نرم افزار فاینال کات و هماهنگی بی‌‌نظیر آن با سیستم‌ عامل مک و سخت‌ افزارهای قدرتمند اپل، موجب شده تا با یکی از سریع‌ترین نرم افزارهای ویرایش ویدیو رو به رو شوید که می‌تواند برای تدوینگران معمولی برای رقابت در این بازار سخت، یک برگ برنده باشد و همچنین برای تدوینگران حرفه‌ای با مشغله‌ی زیاد، یک نعمت بزرگ است.

فاینال کات پرو به صورت انحصاری برای سیستم‌ عامل مک عرضه شده است اما راهکارها و روش‌هایی وجود دارد که می‌توانیم از آن‌ها در محیط ویندوز هم استفاده کنیم. متاسفانه عملکرد و هماهنگی‌ این نرم افزار در ویندوز ضعیف است.

فاینال کات پرو یا پریمیر پرو

فاینال کات پرو یا پریمیر پرو؟

همانطور که گفتیم فاینال کات پرو رقیب جدی نرم افزار پریمیر پرو در تدوین و ادیت فیلم است. فاینال کات فقط برای سیستم عامل مک ساخته شده است و اگر مطمئن نیستید که روی مک از فاینال کات استفاده کنید یا پریمیر پرو، پیشنهاد می‌کنیم حتماً فاینال کات را تست کنید.

فاینال کات پرو تمام یا بیشتر امکاناتی که پریمیر پرو در اختیار شما قرار می‌دهد را دارد و با نصب این نرم افزار تدوین دیگر نیازی به نرم افزارهای دیگر ندارید. افراد حرفه‌ای و تدوینگران مشهور زیادی از نرم افزار فاینال کات برای ادیت ویدیو استفاده می‌کنند. فیلم‌های بسیار معروفی مثل "جایی برای پیرمردها نیست" و "مورد عجیب بنجامین باتن" به وسیله فاینال کات پرو تدوین شده‌اند و هر دو این فیلم‌ها نامزد دریافت اسکار بهترین تدوین بودند.

ویژگی های فاینال کات پرو

ویژگی‌های کلیدی فاینال کات پرو

با ویژگی‌های جدید عالی و طراحی بصری، استفاده از فاینال کات پرو به شما کمک می‌کند در کمترین زمان کلیپ‌های خودتان را تدوین کنید.

مهم‌ترین ویژگی‌های فاینال کات پرو عبارتند از:

  • فاینال کات پرو از یادگیری ماشینی قدرتمند برای تشخیص چهره‌ها و اشیا استفاده می‌کند.
  • امکان ویرایش سریع و بدون عیب با استفاده از افکت‌های ویژه، موشن گرافیگ و انواع فیلترها
  • پشتیبانی از فرمت‌های RAW و HDR
  • استفاده از Scopeها برای درجه‌بندی رنگ کلی
  • استفاده از اشباع نور (Exposure) برای نرمال‌سازی ویدئو
  • قابلیت سازماندهی خودکار کلیپ‌ها و ویدیوها و هم‌چنین امکان استفاده از Bluray و DVD
  • قابلیت جداسازی بازه زمانی خاص از ویدیو بدون کاهش کیفیت
  • تشخیص صدا یا ویدیوی تکراری استفاده شده در کلیپ

  • کار بر روی ویدئوهای خام و مستقیم از دروبین
  • ویژگی "موتور متال" به شما امکان می‌دهد خیلی سریع با فایل‌های سایز بزرگ و با نرخ فریم بالا کار کنید.
  • از Multithreading برای پخش وظایف تا ۲۸ core (هسته) استفاده می‌کند.
  • ویرایش Multicam به شما امکان می‌دهد تا حداکثر ۶۴ زاویه از فیلم را همزمان سینک کنید.
  • تایم‌لاین مغناطیسی از ویرایشگرهای پیشرفته برای ویرایش آسان‌تر و سریعتر استفاده می‌کند.
  • ابزارهای سازماندهی مدیا برای کمک به شما درباقی ماندن دروظیفه و همکاری آسان‌تر
  • جلوه‌های قابل تنظیم با گزینه‌های ۲D و ۳D
  • قابلیت ویرایش صوتی مجتمع که به شما امکان می‌دهد پرونده‌های چند کاناله را درست در جدول زمانی ویرایش کنید.
  • خروجی بهینه یک مرحله‌ای برای دستگاه‌های اپل
  • وارد کردن، ویرایش، درجه بندی و ارائه ویدئو در فضاهای رنگی استاندارد و دامنه دینامیکی استاندارد یا HDR با رنگی گسترده با پشتیبانی از 2020 HLG و PQ
  • وظایف خودکار برای کاهش نویز، تصحیح رنگ و صدا
  • قابلیت استفاده از افزونه‌ها، افکت‌ها و پروژه‌های آماده در فاینال کات.

کاربردهای فاینال کات پرو

کاربردهای نرم‌افزار فاینال کات پرو

از مهم‌ترین کاربردهای فاینال کات پرو می‌توان ویرایش، صدا، ویدیو، موشن گرافیک، اصلاح رنگ و رندر گرفتن اشاره کرد. در ادامه درباره کاربردهای این نرم افزار تدوین بیشتر توضیح دادیم.

ویرایش ویدیو در فاینال کات

ویرایش ویدیو

فاینال کات پرو یک نرم افزار همه‌چیز تمام برای ویرایش و تدوین ویدیو است که برای سیستم عامل Mac ساخته شده و کار با آن بسیار راحت است.

موشن گرافیک در فاینال کات

موشن گرافیک

فاینال کات دارای یک ابزار قدرتمند موشن گرافیک است که ایجاد عناوین سینمایی 2 بعدی، 3 بعدی و 360 درجه، ترانزیشن و جلوه‌های واقعی را براحتی انجام می‌دهد.

ویرایش صدا در فاینال کات

ویرایش صدا

فاینال کات پرو به شما امکان می‌دهد صدای چند کاناله را با استفاده از ابزارهای داخلی مانند voice isolation5 ویرایش کنید تا با کاهش نویز پس زمینه و بهینه سازی سطوح، گفتار را تقویت کنید. فایل‌های صوتی چند کاناله را در جدول زمانی تنظیم کنید.

 

اصلاح و درجه‌بندی رنگ

به فرایند تنظیم رنگ یک ویدئو برای رسیدن به ظاهری متوازن و زیبا، اصلاح رنگ (Color correct) و درجه‌بندی رنگ (Color grade) گفته می‌شود. نرم‌افزار «Final Cut Pro X» انجام این کار را بسیار ساده کرده است.

در نرم‌افزار فاینال کات، اصلاح و درجه‌بندی رنگ از طریق جلوه «Color Board» انجام خواهد شد. این جلوه به قدری پر کاربرد است که اپل حتی برای آن یک کلید میانبر نیز در نظر گرفته است (Cmd + 6). البته استفاده از این کلید میانبر، ابزار «Color Inspector» را باز می‌کند، ولی اگر از قبل جلوه «Color Board» را به کلیپ خود اضافه نکرده باشید، Final Cut به طور خودکار این کار را برای شما انجام می‌دهد.

استفاده از پروژه‌های آماده

در فاینال کات می‌توانید مانند سایر نرم افزارهای تدوین و جلوه‌های ویژه مثل نرم افزار فترافکت، نرم افزار پریمیر پرو و نرم افزار داوینچی ریزالو از قالب آماده ویدیویی استفاده کنید.

برای ساخت سریع کلیپ‌ها اول باید پروژه فاینال کات را دانلود کرده و در نرم افزار باز کنید. در مرحله بعد فقط کافیست صدا و تصویر دلخواه خودتان را جایگزین کرده و رندر بگیرید.

ما در انواع پروژه آماده تدوین و موشن برای نرم افزار فاینال کات پرو را برای دانلود در اختیار شما قرار دادیم. برای بررسی و دانلود این پروژه‌ها روی لینک پروژه های آماده فاینال کات یا پروژه های آماده اپل موشن کلیک کنید.

سیستم مورد نیاز برای فاینال کات پرو

سیستم مورد نیاز با کمترین منابع برای استفاده از فاینال کات پرو:

  • سیستم عامل مک 5.1 یا بالاتر
  • 4 گیگابایت رم (8 گیگابایت برای ویرایش 4k، عناوین سه بعدی و ویرایش ویدیو 360 درجه توصیه می شود).
  • کارت گرافیک با قابلیت موتور متال
  • 1 گیگابایت VRAM برای ویرایش 4K، عناوین سه بعدی و ویرایش ویدیو 360 درجه توصیه می‌شود.
  • 5 گیگابایت فضای دیسک

حرف پایانی

اگر با سیستم عامل مک کار می‌کنید، استفاده از فاینال کات پرو برای شما یک مزیت است. البته بر روی مک می‌توانید از نرم افزار داوینچی ریزالو یا پریمیر پرو هم استفاده کنید اما سرعت و کیفیت کار طبیعیتاً پایین‌تر خواهد بود.

منبع: apple

ورود یا عضویت

یا
بازیابی رمز عبور
اکانت ندارید؟ برای ایجاد اکانت کلیک کنید

لینک بازیابی رمز عبور به ایمیل ارسال خواهد شد.

قبلاً اکانت کاربری ایجاد کردید؟ وارد شوید
قبلاً اکانت کاربری ایجاد کردید؟ ‌ وارد شوید