نرم افزار افتر افکت چیست؟ کاربردها و ویژگی‌های ادوبی افترافکت

نرم افزار افترافکت یکی از معروف‌ترین نرم افزارهای ایجاد جلوه‌های ویژه است. ادوبی افترافکت کاربردهای زیادی در حوزه تدوین و خلق جلوه‌های ویژه دارد و یکی از برنامه‌های سودمند در تولید جلوه‌های بصری ویژه در ساخت فیلم‌ها به شمار می‌رود.

اگر می‌خواهید نرم افزار قدرتمند افترافکت آشنا شوید و حرکت‌های گرافیکی و پویای بسیار زیبایی را تدوین کنید در ادامه با پرو جی اف ایکس همراه باشید. ما در این مقاله درباره افتر افکت و ویژگی‌های ویژه‌ای که دارد توضیح دادیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

معرفی نرم افزار افترافکت

ادوبی افتر افکت (Adobe After Effects) یک نرم‌افزار انیمیشن 2.5 بعدی است که توسط ادوبی برای طراحی انیمیشن، جلوه‌های بصری و ترکیب‌بندی تصاویر متحرک طراحی شده است.

ادوبی افتر افکتس کاربرد بسیار زیادی در ساخت فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و ویدئوهای مختلف دارد. افترافکت در مرحله پست‌پروداکشن (post-production) استفاده می‌شود و صدها جلوه مختلف دارد که می‌توان از آن‌ها برای دست‌کاری تصاویر استفاده کرد. این نرم افزار به ما امکان ترکیب لایه‌های ویدئو و تصاویر در یک صحنه منفرد را می‌دهد.

نرم افزار افترافکت برای ساخت جلوه های ویژه

نسخه‌های افترافکت

برنامه افترافکت در دو نسخه CS و CC موجود است که نسخه‌های جدید آن با پسوند CC عرضه می‌شوند و مجهز به فضای رایانش ابری (Creative Cloud) است. این ویژگی این امکان را به کاربر می‌دهد تا پروژه‌های خود را در این محیط ذخیره کرده و در هر مکان و زمان و با هر سیستمی، به آنها دسترسی داشته باشد.

چه آثاری توسط افترافکت خلق شده است؟

احتمالاً برایتان جالب است بدانید چه آثاری توسط نرم افزار افترافکت ساخته شده است. از این نرم افزار قدرتمند برای تیتراژ ابتدایی فیلم Star Trek Into Darkness، رابط کاربری بازی Ender’s Game، سریال آنلاین Action Movie Kids، سریال Walking Dead، رابط کاربری اپلیکیشن Home گوگل، مسابقات فرمول 1، سریال Color سی‌ان‌ان، آگهی‌های شرکت Nike و موارد زیادی دیگری استفاده شده است.

کاربردهای نرم افزار افترافکت

کاربردهای نرم افزار افترافکت

از مهم‌ترین کاربردهای ادوبی افترافکت در ایجاد جلوه‌های بصری و حرکت‌های گرافیکی دو بُعدی برای تولید فیلم است. همچنین این ابزار به یک انیمیشن ساز کمک می‌کند تا کاراکترهای دو بُعدی کارتونی جذابی را طراحی کند یا در جلوه‌های ویژه از افترافکت به منظور رندر کردن محتوای سه بعدی بهره ببرد.

علاوه بر این‌ها نرم‌افزار Adobe After Effects کاربردهای فراوان دیگری نیز دارد که در ادامه توضیح دادیم:

  • ساخت افکت برای متون؛
  • مدیریت نویز در تصاویر؛
  • نهایت کیفیت در ذخیره‌سازی؛
  • پیش‌نمایش از تمامی عملکردها؛
  • وجود افکت‌های شبیه‌سازی؛
  • لایه بندی کارها به مانند فتوشاپ؛
  • افکت‌های چند کاناله سه‌بعدی؛
  • هماهنگی با صداهای ۳۲ بیتی؛
  • وجود افکت‌های فراوان برای تدوین؛
  • وجود ویرایش تایم‌لاین؛
  • امکان خلق جلوه‌های بصری متحرک؛
  • هماهنگی با دیگر نرم‌افزارهای شرکت ادوبی؛
  • خلق اشکال متحرک دوبعدی و سه‌بعدی؛
  • امکان سایه دادن به اشکال دوبعدی و سه‌بعدی؛
  • وجود کامل‌ترین طیف از رنگ‌ها برای خلق جلوه‌ها؛
  • امکان هماهنگی با اسکریپت‌های متحرک‌سازی؛
  • افکت‌های متحرک‌سازی تصاویر یا Transitionها؛
  • متحرک‌سازی به صورت کاملاً هدایت شده از سوی کاربر؛
  • قابلیت هماهنگی با کدهای تحت وب و فایل‌های SWF؛
  • قابلیت کار با چند دوربین برای جلوه‌های بصری سه‌بعدی؛
  • پردازش‌های موازی برای افزایش سرعت کارکرد نرم‌افزار؛
  • طراحی انیمیشن‌ها برای صفحات وب و ذخیره‌سازی با فرمت SWF؛
  • امکان استفاده از فایل‌های سه‌بعدی سایر نرم‌افزارها مانند Cinema 4d؛
  • داشتن و منتشر شدن پلاگین‌های بسیار متنوع و عالی.

نرم افزار افترافکت

با افتر افکت چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

این نرم‌افزار نقش‌های مختلفی را بر اساس نیاز کاربر ایفا می‌کند. به عنوان مثال، یک هنرمند مستقل جلوه‌های ویژه احتمالاً از آن برای رندر کردن محتوای سه بعدی استفاده می‌کند. یک ویرایشگر ویدئو، برای ساخت صفحه عنوان و یک انیمیشن‌ساز برای خلق کاراکترهای دوبعدی کارتونی استفاده می‌کند. دلیل اینکه بیشتر افراد نمی‌توانند به سادگی بگویند که افتر افکت چه کاری انجام می‌دهد همین است؛ افتر افکت کارهای زیادی انجام می‌دهد! همه این کارها را هم به خوبی انجام می‌دهد!

لازم به ذکر است که ضمن بی‌نظیر بودن نرم‌افزار افتر افکت، گزینه ایده‌آلی برای ویرایش فیلم خام نیست. دلیل اصلی این است که قابلیت‌های پخش و طرح‌های مختلف مشابه برنامه‌های ویرایش فیلم را ندارد. در زمینه ویرایش، افتر افکت معمولاً پس از ویرایش اولیه فیلم خام است که وارد می‌شود. حالا متوجه دلیل نام‌گذاری آن شدید؟ افتر افکت؛ پس از اعمال افکت‌ها.

افترافکت برای چه کارهایی مناسب نیست؟

با اینکه تقریباً هر کاری که بخواهید می‌توانید در افترافکت انجام دهید، گاهی بهترین گزینه برای آن کار نیست. با این حال همیشه راهی برای انجام کار مورد نظرتان در افتر افکت وجود دارد. اینجا به دو نمونه از کارهایی که افتر افکت بهترین گزینه برای انجام‌شان نیست اشاره می‌کنیم:

مدل‌سازی سه بعدی و انیمیشن

با افزونه Element 3D می‌توانید اشیاء سه بعدی را وارد برنامه افتر افکت کنید. اما وقتی می‌خواهید انیمیشن‌شان کنید و آن‌ها را به حرکت درآورید خیلی محدود هستید. بنابراین افتر افکت هیچ‌وقت جایگزین نرم‌افزارهای مدل سازی و انیمیشن سازی سه بعدی نمی‌شود. پس اگر هدف شما از یادگیری آن، طراحی سه بعدی است، بهتر است دنبال گزینه‌های مناسب‌تری باشید. پیشنهاد ما یادگیری Cinema 4D یا Maya است.

ویرایش صدا و ویدئو

همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، افتر افکت گزینه مناسبی برای ویرایش صدا و تصویر نیست. البته در صورت اجبار می‌توانید کارتان را با آن انجام دهید. اما به این نکته توجه کنید که این نرم‌افزار برای این کار ساخته نشده. بهترین کارایی افتر افکت زمانی است که به صورت موازی با یک نرم‌افزار ویرایش ویدئو کار کند. با هر ویرایش‌کننده ویدئو از جمله نرم افزار فاینال کات می‌توانید این کار را انجام دهید. اما پیشنهاد ما استفاده از Premiere Pro است. چرا که هر دو نرم‌افزار از کمپانی ادوبی بوده و نرم افزار پریمیر بیشترین سازگاری را با افتر افکت دارد.

ویژگی افترافکت

افترافکت چه ویژگی‌هایی دارد؟

شناخت ویژگی‌های نرم افزار افتر افکت به شما کمک می‌کند کارهای گرافیکی زیادی را با کیفیت بالا انجام دهید. افترافکت دارای ویژگی‌ها و عملکردهای متنوعی است که هر صاحب ذوقی را برای خلق آثاری جذاب ترغیب به یادگیری این نرم افزار ادوبی می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی‌های افترافکت عبارتند از:

1. سیستم لایه‌‌ای

در افترافکت لایه‌ها را می‌توان به صورت دو بُعدی و سه بُعدی تنظیم کرد. برای تنظیم حالت دو بُعدی یک دسته کاغذ را تصور کنید که تا وقتی روی کاغذ پایینی کاغذی قرار گرفته باشد، کاغذ پایینی دیده نمی‌شود. در لایه‌های سه بُعدی نیز در یک محیط سه بُعدی اگر لایه‌ای جلوی لایه‌ای دیگر قرار بگیرد به دوربین نزدیکتر است و قابل دیدن خواهد بود.

برای مثال زمانی که یک متن به دوربین نزدیک شده و از لایه زمینه عبور می‌کند می‌تواند قابل دیدن شود و هنگامی که در طرف مخالف لایه زمینه وجود دارد دیگر دیده نمی‌شود.

2. افکت‌‌های شبیه‌‌سازی

به صورت پیش فرض در افترافکت 18 افکت شبیه‌سازی قرار دارد که قابلیت شخصی سازی دارند و برای طراحی‌های گوناگون می‌توان از آن‌‌ها استفاده کرد. افکت‌ها زمانی که از دو یا چند مورد به صورت ترکیبی استفاده شود سبب افزایش کارایی آن‌ها می‌شود.

3. افکت‌‌های دارای سبک

برای ویرایش ویدئو به سبک مورد نظر می‌توان از افکت‌های افترافکت به شکلی ساده استفاده کرد. هر چند کاری دشوار یا غیر ممکن به نظر می‌رسد. افکت‌های دارای سبک در افترافکت شامل افکت شیشه، افکت پوستر، انواع حالت‌های محو کردن، دسته‌بندی تصحیح رنگ و دسته‌‌بندی چشم‌ انداز یا پرسپکتیو که شامل افکت دنبال‌کننده دوربین سه بعدی است.

4. قالب‌‌های آماده افتر افکت

یکی از ویژگی‌های ادوبی افترافکت که باعث شده کار ویرایش ویدیو راحت‌تر شود، وجود پروژه های آماده افترافکت است. انواع مختلفی پروژه آماده وجود دارد که شما بر اساس نیازی که دارید می‌توانید از پروژه آماده استفاده کنید. مثلا برای ساخت گالری تصاویر، تیزر تبلیغاتی یا ترانزیشن می‌توانید از پروژه‌های آماده استفاده کنید.

پروژه آماده افتر افکت برای افراد مبتدی قابل فهم است و ساختار منظمی دارد. این پروژه‌‌ها قالب آماده‌ای دارند و قابل ویرایش هستند. این نوع پروژه‌ها‌ی آماده برای عموم قابل درک هستند و علاقه‌مندان می‌توانند با دانلود پروژه های آماده افترافکت به سادگی طرح‌های مورد نظر خود را خلق کنند.

5. ترکیب کردن

کار ترکیب کردن لایه‌های مختلف برای ساخت صحنه نهایی در افترافکت بسیار ساده است که انجام آن توسط یک برنامه ویرایش ویدئو چندان راحت نیست. برای مثال برای ساخت یک صحنه جلوه‌های ویژه مواردی چون صفحه سبز، تصویر زمینه، عناصر منفجر شونده، گرد و غبار و دود نیاز است که با استفاده از برنامه‌ تخصصی افترافکت انجام آن بسیار راحت است.

6. اسکریپت‌ها

در هنگام کار با افترافکت می‌توان از اسکریپت‌های مختلف استفاده کرد تا فرایندهای زمان بر تنها با چند کلیک ساده به صورت خودکار انجام شوند. هر چند اسکریپت‌ها بر خلاف پلاگین‌ها به افترافکت امکانات جدیدی اضافه نمی‌کنند اما می‌توانند کمک کنند که پروژه را در زمان کوتاه‌تری به پایان برسانید.

مثلا با استفاده از اسکریپتی AE Sweets می‌توان با یک کلیک اجسام متحرک ایجاد کرد؛ زیرا اگر کاربر تجربه کاری زیادی با افترافکت نداشته باشد ساخت کاراکترهای متحرک برای او دشوار خواهد بود. اسکریپت‌های مختلفی برای کارهایی مانند متعادل کردن لایه‌ها و رندر گرفتن تصویر نهایی وجود دارد.

7. پلاگین‌ها

به جز افکت‌های پیش‌فرض افتر افکت که برخی از آن‌ها معرفی شدند، صدها افکت افزودنی نیز وجود دارند. می‌توانید با دانلود و نصب افکت‌های جدید، افتر افکت را کاراتر از پیش کنید. این افزونه‌ها در واقع برنامه‌های کوچکی هستند که تنها در افتر افکت کارایی دارند.

پلاگین‌های متعددی برای افتر افکت طراحی شده‌اند. برخی از پر طرفدارترین پلاگین‌ها شامل Element 3D، Trapcode Particular، Plexus و Optical Flares هستند. پلاگین Element 3D احتمالاً مهم‌ترین افزونه افتر افکت است. زیرا به کاربر اجازه وارد کردن، بافت دادن، تنظیمات رنگ و نور و ساخت اشیای سه بعدی را می‌دهد. قطعاً این افزونه جایگزین نرم‌افزارهای مدل سازی سه بعدی نمی‌شود. اما در صورتی که استفاده شما از اشیای سه بعدی محدود است، کار شما را راحت کرده و به آن سرعت بیشتری می‌دهد.

یادگیری افترافکت

یادگیری افترافکت چقدر طول می‌کشد؟

اگر برای یادگیری افتر افکت جدی هستید، باید بدانید که یادگیری این نرم‌افزار، زمان‌بر است. هرچند که راه‌های زیادی برای یادگیری وجود دارد، بهترین راه شروع یک دوره مقدماتی در مورد اصول افتر افکت است. وقتی اصول اولیه را یاد گرفتید، شروع به جستجو کنید و موضوعات مناسب خودتان را یاد بگیرید.

منابع آموزشی بسیار زیادی به زبان فارسی و انگلیسی برای آموزش مبتدی تا پیشرفته افترافکت وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. پیشنهاد ما استفاده از ویدئوهای رایگانی است که یوتیوب وجود دارد.

سوالات متداول درباره نرم افزار افترافکت

افترافکت چیست؟

نرم افزار افتر افکت (Adobe after effects) یک نرم افزار کاربردی جهت ساخت موشن‌گرافیک و ایجاد جلوه‌های ویژه در ویدیوها است که توسط شرکت ادوبی تولید شده و از این نرم‌افزار در ساخت بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی و همچنین آگهی‌های بازرگانی استفاده می‌شود.

افترافکت چه کاربردی دارد؟

افتر افکت مثل هر برنامه ویرایش فیلم از سیستم لایه ای یا layer استفاده می‌کند. نرم افزار افترافکت در پروژه‌های تبلیغاتی و سینمایی کاربرد وسیعی دارد چون امروزه فیلم سازی و تبلیغات نسبت به گذشته پیشرفت زیادی کرده و از حالت عکس و یا به طور کلی از حالت سکون به حالت پویا و متحرک تغییر شکل داده است.

حرف پایانی

در این مقاله از سایت پرو جی اف ایکس  به معرفی کاملی از نرم افزار افتر افکت و قابلیت‌های آن بپردازیم. برای خلق گرافیک‌های متحرک و جلوه‌های ویژه در ویدئو، محتوای آنلاین و ارائه‌ها پیشنهاد می‌‎کنیم از نرم افزار افترافکت استفاده کنید.

ورود یا عضویت

یا
بازیابی رمز عبور
اکانت ندارید؟ برای ایجاد اکانت کلیک کنید

لینک بازیابی رمز عبور به ایمیل ارسال خواهد شد.

قبلاً اکانت کاربری ایجاد کردید؟ وارد شوید
قبلاً اکانت کاربری ایجاد کردید؟ ‌ وارد شوید