نرم افزار پریمیر پرو چیست؟ کاربردها و ویژگی‌های ادوبی پریمیر

پریمیر پرو نرم‌افزار نام آشنایی در دنیای تدوین فیلم است. ادوبی پریمیر پرو کاربردها و ویژگی‌های بسیار زیادی دارد که باعث محبوبیت این قول ویرایش فیلم شده است. اگر می‌خواهید با این نرم افزار قدرتمند آشنا شوید، در ادامه با پرو جی اف ایکس همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

نرم افزار ادوبی پریمیر پرو (Adobe Premiere Pro) چیست؟

پریمیر پرو (Adobe Premiere Pro) محصول جایگزین پریمیر است که توسط شرکت ادوبی برای اولین بار در سال 2003 عرضه شده و در حال حاضر یکی از بهترین ابزارها برای ویرایش فیلم است. کسانی که به تدوین فیلم علاقه دارند می‌توانند با کمک این نرم افزار ویدئوهای بسیار زیبایی را حتی تا با پیچیدگی‌های بیشتر خلق کنند.

اکثر فیلم‌هایی که امروزه ما با نهایت کیفیت و استفاده از انواع تکنولوژی و ویرایشی حرفه‌ای مشاهده می‌کنیم با این محصول ادوبی تدوین شده‌اند. نرم افزار پریمیر پرو مخصوص تدوین فیلم است و با استفاده از این نرم‌افزار شما می‌توانید بر روی ویدئو‌های خود صداگذاری کرده و از افکت‌های مختلف در آن استفاده کنید.

پریمیر پرو توسط افراد مبتدی در حوزه ساخت و ادیت فیلم و هم توسط افراد حرفه‌ای که به صورت تخصصی کار ویرایش و تدوین را انجام می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کار با پریمیر

نحوه‌ی کار با پریمیر پرو چگونه است؟

برنامه پریمیر به صورت تایم لاین و نواز زمانی است که می‌توانید فایل‌های صوتی و تصویری خود را درون این تایم لاین ویرایش کنید. برای برش زدن فیلم‌ها می‌توانید از ابزارهای متوعی که برای شما تبعیه شده است استفاده کنید.

پریمیر پرو برای استفاده‌های عادی در حد برش فیلم و ساخت کلیپ‌های کوتاه برای شبکه‌های اجتماعی هم کاربرد دارد اما اگر ولاگر هستید و می‌خواهید برای شبکه‌های اجتماعی کلیپ بسازید استفاده از پریمیر راش شاید گزینه بهترین باشد.

پریمیر راش

پریمیر راش چیست؟

ادوبی پریمیر راش (Adobe Premiere Rush) یک نسخه لایت از پریمیر پرو است و برای تولید محتوای ویدیویی آنلاین و ولاگری بسیار مناسب است. این نرم افزار در اصل یک برنامه ویرایش ویدیوی همه‌جانبه با قابلیت‌های موشن گرافیک و میکس صدا است. علاوه بر این پریمیر راش برخی از نقاط قوت موجود در پریمیر پرو، افترافکت و آدیشن را هم دارد، اما در درجه اول تنظیمات آسانی در آن گنجانده شده که با یک کلیک انجام می‌شود.

کاربردهای پریمیر پرو

مهم‌ترین کاربردهای پریمیر پرو

پریمیر پرو کاربردهای فراوانی دارد که در ادامه به معرفی مهم‌ترین آنها پرداختیم:

  • قابلیت برش و حذف قسمت‌های اضافی فیلم؛
  • پشتیبانی از گستره وسیعی از فرمت‌ها و کیفیت‌های متنوع به منظور ذخیره‌سازی خروجی نهایی کار؛
  • سازگاری کامل با سایر نرم افزارهای ادوبی مانند نرم افزار افترافکت، فتوشاپ، ایلوستریتور؛
  • ایجاد جلوه‌های صوتی و تصویری در فیلم؛
  • برقراری ارتباط با انواع دوربین عکاسی و فیلم‌برداری؛
  • امکان ویرایش فایل‌های صوتی و تصویری هم به صورت جدا و هم به صورت ترکیبی؛
  • درج یا حذف متن زیرنویس متحرک و ثابت؛
  • ویرایش ویدیو‌های 3D وHD؛
  • هماهنگ بودن با نرم افزار ویرایش صدا.

ویژگی های پریمیر پرو

بهترین ویژگی‌ها و امکانات پریمیر پرو

با نرم افزار پریمیر پرو می‌توانید ویدیوهای با رزولوشن بالا و رنگ‌های 32 بیتی YUV , RGB را ویرایش کنید. پریمیر پرو پلاگین صوتی وی اس تی (VST) و ترکیب صدای فراگیر 5.1 را پشتیبانی می‌کند. همچنین فیلم‌ها و تصاویر سه بعدی به همراه ریزترین تنظیمات برای حساس‌ترین نقاط در پریمیر پرو قابل ویرایش هستند.

نرم افزار پریمیر پرو طیف وسیعی از فرمت‌ها و کدک‌های فایل‌های ویدئویی و صوتی در سیستم عامل‌های Mac و ویندوز را پشتیبانی می‌کند. پریمیر پرو با بهره گیری از پلاگین ساینیفورم امکان مشاهده سه بعدی با استفاده از مانیتورهای دوگانه را فراهم کرده و در عین حال تنظیمات چشم چپ و راست را به تفکیک در اختیارتان قرار می‌دهد.

سایر ویژگی‌هایی که باعث شده پریمیر پرو یک نرم‌افزار قدرتمند باشد، عبارتند از:

  • امکان ویرایش همزمان ویدئوها؛
  • امکان ویرایش صدا؛
  • امکان ویرایش رنگ‌ها، افکت‌ها، کنتراست، روشنایی و…؛
  • اضافه کردن موسیقی و جلوه‌های صوتی به ویدیوها؛
  • امکان استفاده از پروژه های آماده؛
  • رندر گرفتن کلیپ به فرمت‌های مختلف؛
  • امکان اضافه کردن افکت‌های انتقال بین کلیپ‌ها.

با پریمیر پرو چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

همانطور که گفتیم استفاده از پریمیر پرو برای تدوین کلیپ و ویرایش ویدیو یک گزینه عالی است. به همین دلیل از پریمیر بیشتر برای تولید انواع محتوای ویدیویی استفاده می‌شود. برخی از رایج‌ترین انواع محتوا عبارتند از:

  • فیلم‌های کوتاه و مستند‌؛
  • کلیپ برای شبکه‌های اجتماعی؛
  • موزیک ویدیو؛
  • تیزر تبلیغاتی؛
  • دوره‌ آموزشی؛

توانایی های پریمیر پرو

پریمیر پرو برای چه کارهایی مناسب نیست؟

با وجود کارایی‌ها و مزیت‌های عمده‌ای که نرم افزار پریمیر پرو دارد، اما در برخی زمینه‌ها نقطه ضعف‌هایی دارد. البته به این معنی نیست که نرم افزار فاقد این ابزارها است، بلکه به صورت کاملا حرفه‌ای و پیشرفته نمی‌تواند آن‌ها را اجرا کند. برای مثال ویرایش صدا و صداگذاری حرفه‌ای در این برنامه امکان پذیر نیست. علاوه بر این، قابلیت‌های افکت‌گذاری، فیلتر گذاری و عنوان‌بندی در این نرم افزار دارای محدودیت‌هایی است که به باعث می‌شود کاربران بسیار حرفه‌ای برای ویرایش‌های تخصصی‌تر به نرم افزارهای گرافیکی دیگری نظیر نرم افزار افتر افکت نیاز داشته باشند.

چرا یادگیری پریمیر پرو مهم است؟

آموزش و یادگیری تخصصی پریمیر پرو برای هرکسی که می‌خواهد وارد حوزه تدوین و ویرایش فیلم شود بسیار مهم است. حتی کسانی از محتوای ویدیویی استفاده می‌کنند و در حوزه بازاریابی و تبلیغات فعال هستند ممکن است نیاز به ساخت تیزر یا ویرایش کلیپ‌های تبلیغاتی داشته باشند. با آشنایی با نرم افزار پریمیر و استفاده از امکانات پیشفرض یا استفاده از پروژه‌های آماده پریمیر می‌توانید براحتی و در زمان کوتاهی کلیپ‌های خلاقانه بسازید.

آموزش پریمیر پرو

چطور پریمیر را یاد بگیریم؟

برای یادگیری پریمیر راه‌های زیادی وجود دارد مثل کتاب، خرید فیلم‌های آموزشی، شرکت در دوره‌های خصوصی یا آنلاین آموزش پریمیر یا دیدن ویدوهای آموزش رایگان پریمیر که در اینترنت براحتی پیدا می‌شود. اگر می‌خواهید جدیدترین آموزش‌های پریمیر را ببینید می‌توانید از دانشگاه یوتیوب استفاده کنید.

 حرف پایانی

در مقاله پریمیر پرو چیست سعی کردیم اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم. پریمیر پرو یکی از قدرتمندترین و کامل‌ترین نرم افزار تدوین فیلم است و انتخابی بسیار مناسب برای افراد تازه‌کار و حرفه‌ای به شمار می‌رود. شما با کمک پریمیر پرو می‌توانید کار تدوین فیلم‌های باکیفیت را بسادگی انجام دهید و از خروجی آن لذت ببرید.

منبع: adobe

ورود یا عضویت

یا
بازیابی رمز عبور
اکانت ندارید؟ برای ایجاد اکانت کلیک کنید

لینک بازیابی رمز عبور به ایمیل ارسال خواهد شد.

قبلاً اکانت کاربری ایجاد کردید؟ وارد شوید
قبلاً اکانت کاربری ایجاد کردید؟ ‌ وارد شوید