برای ساخت کلیپ و فیلم حرفه‌ای چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ 10 نکته کلیدی

در عصر دیجیتال امروز، ساخت ویدیوهای با کیفیت بالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است. چه هدف شما از ساخت ویدیو، آموزشی باشد، تبلیغ کسب‌وکارتان یا ارائه محتوای هنری، دانستن راه‌هایی برای افزایش کیفیت و جذابیت ویدیوهایتان ضروری است.

ویدیو رایج‌ترین و دسترس‌پذیرترین نوع محتوا برای ارائه است و قدرتمندترین و متنوع‌ترین نوع رسانه برای ارتباط و تعامل با مخاطب است.

در این مقاله از سایت پرو جی اف ایکس، نکات کلیدی برای ساخت ویدیوهایی که توجه مخاطب را جلب کرده و ارتباط موثری برقرار می‌کنند، به اشتراک گذاشته‌ایم. از اهمیت نورپردازی و کیفیت صدا گرفته تا استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش قدرتمند و تکنیک‌های ترکیب‌بندی، هر آنچه برای ارتقای محتوای ویدیویی خود نیاز دارید را پوشش داده‌ایم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

۱. برای ویدیوی خود از پیش برنامه‌ریزی کنید

ساخت یک ویدیو تنها به زدن دکمه ضبط ختم نمی‌شود. عوامل چندگانه‌ای وجود دارند که باعث می‌شوند یک ویدیو توسط دیگران برجسته شود. باور کنید یا نه، این عوامل عمدتاً به چگونگی برنامه‌ریزی شما برای ویدیو قبل از ساخت آن بستگی دارد.

این نکته اول می‌تواند به چندین بخش تقسیم شود. بیایید نگاهی به برخی از این نکات و بهترین روش‌ها برای برنامه‌ریزی یک ویدیو موفق بیندازیم.

هدفی تعیین کنید.

قبل از شروع به ساخت ویدیو، باید بدانید که در وهله اول چرا می‌خواهید ویدیو بسازید. درک هدف ویدیو به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی، فیلمبرداری، ویرایش و تبلیغ ویدیوی خود را به شیوه‌ای سازمان‌یافته‌تر انجام دهید، که این امر زمان و منابع زیادی را برای شما صرفه‌جویی می‌کند.

مهم‌تر از همه، این کار ویدیوی شما را از نظر دستیابی به نتایج مورد نظر موثرتر می‌کند. در زیر برخی از سوالاتی آورده شده‌اند که هنگام تعیین هدف برای ویدیوی خود باید بپرسید:

  • با ویدیوی خود به دنبال دستیابی به چه چیزی هستید؟
  • آیا می‌خواهید مردم را بخندانید؟
  • آیا می‌خواهید آنها را به بازدید از وب‌سایت خود ترغیب کنید؟
  • آیا در حال تبلیغ محصول خود هستید؟
  • آیا می‌خواهید چیز جدیدی به آنها آموزش دهید؟

می‌توانید از یک الگوی اهداف SMART مانند زیر برای یادداشت کردن اهداف ویدیوی خود استفاده کنید.

هدف گذاری به روش SMART
مخاطب هدف خود را شناسایی کنید.

نمی‌توانید همه افراد دنیا را هدف قرار دهید، زیرا در این صورت با چه کسی صحبت می‌کنید؟ نداشتن دید واضحی از گروه‌های بیننده ایده‌آل شما به سادگی پیام و محتوای ویدیوی شما را کمرنگ می‌کند.

مخاطب شما نحوه نوشتن فیلمنامه، نحوه فیلمبرداری و نحوه ویرایش آن را تعیین می‌کند. همچنین بسته به جایی که مخاطبان اصلی شما آنلاین هستند، تعیین می‌کنند که کجا باید ویدیوهای خود را معرفی کنید.

به این فکر کنید که می‌خواهید چه کسی این ویدیو را ببیند و سپس به این فکر کنید که آنها معمولاً در کجای اینترنت قرار می‌گیرند تا بتوانید بعداً آن را توزیع کنید.

درباره موضوع ویدیو تحقیق کنید.

در مرحله بعد، زمان آن است که موضوع یا تم مناسب برای ویدیوی خود را پیدا کنید - پیدا کردن یک موضوع که نه تنها برای مخاطب هدف شما جذاب است بلکه به شما کمک می‌کند تا به اهداف خود برسید.

بخش بزرگی از انتخاب موضوع شما نیز تمرکز بر یک کلمه کلیدی است. اگر می‌خواهید در گوگل و نتایج موتورهای جستجو رتبه‌بندی خوبی بگیرید، این امر به‌ویژه مهم است.

اگر در حال ساخت ویدیوهایی برای یوتیوب هستید، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد موضوع ویدیوی شما انجام تحقیق کلیدواژه در داخل یوتیوب است. فقط کلیدواژه خود را در یوتیوب جستجو کنید و به دقت به نتایج برتر و پیش‌بینی‌های جستجو نگاه کنید تا ببینید چه کار می‌کند و چه کار نمی‌کند.

برای مثال، اینها پیش‌بینی‌های جستجو هستند که زمانی که شما در یوتیوب "بیت‌کوین" را تایپ می‌کنید، نمایش داده می‌شوند:

نتایج جستجوی بیت کوین در یوتیوب

در این مرحله، می‌توانید ایده یا موضوع ویدیوی خود در یوتیوب را بر اساس نوع ویدیوی بیت‌کوینی که قرار است بسازید، مانند اخبار روزانه، راه‌اندازی استخراج، پیش‌بینی‌ها و غیره، محدود کنید.

همچنین می‌توانید از ابزارهایی مانند Ahrefs، TubeBuddy، و vidIQ برای پیدا کردن کلیدواژه‌های مناسب برای هدف‌گذاری استفاده کنید. موضوع کلی، موضوع یا مشکل ویدیوی خود را در مرکز نگه دارید و برای پیدا کردن بهترین تطابق، به دنبال کلیدواژه‌های مرتبط با آن‌ها بگردید.

همچنین، موضوعی را پیدا کنید که شکاف محتوایی (Content gap) را پر کند و ارزش قابل توجهی به مخاطبان ارائه دهد.

نوع مناسب ویدیو را انتخاب کنید.

حال که موضوع ویدیوی خود را می‌دانید، زمان آن رسیده است که نوع ویدیویی که قصد ساختن آن را دارید، انتخاب کنید. این موضوع به طور مستقیم بر لحن و سبک ویدیوی شما تأثیر خواهد گذاشت. و البته، کل فرآیند فیلمبرداری، انیمیشن سازی یا ویرایش آن را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در اینجا برخی از انواع ویدیوها وجود دارد که می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید:

  • انیمیشن
  • زنده (لاو اکشن)
  • ضبط صفحه
  • تخته سفید (وایت برد)
  • گرافیک حرکتی
  • تایپوگرافی
  • ترکیبی

مهم است که توجه داشته باشید برخی از انواع ویدیوها بیشتر برای ویدیوهای رسمی و حرفه‌ای مناسب هستند، در حالی که برخی دیگر برای ویدیوهای غیررسمی بهتر هستند. پس، نوع ویدیویی را انتخاب کنید که به سبک محتوای شما مناسب باشد.

فیلمنامه بنویسید.

پس از اینکه موضوع و نوع ویدیویی که قصد ساختن آن را دارید نهایی کردید، حالا زمان کار بر روی محتوای آن است. بهترین راه برای انجام این کار، نوشتن یک فیلمنامه است که داستان شما را تعیین می‌کند.

می‌توانید یک فیلمنامه کلمه به کلمه برای ویدیو بنویسید یا فقط موضوعات کلی که قصد پوشش دادن در ویدیو را دارید، ذکر کنید.

در هر صورت، نکته این است که یک سند مرجع داشته باشید تا هنگام شروع به فیلمبرداری ویدیو، به طور تصادفی فراموش نکنید که یک موضوع ضروری را پوشش دهید.

مکان مناسب را انتخاب کنید.

یکی دیگر از مراحل ضروری برای برنامه‌ریزی ساخت ویدیوی حرفه‌ای، انتخاب مکان فیلمبرداری است.

انتخاب یک مکان از آنچه فکر می‌کنید مهم‌تر است — به ویدیو زمینه می‌دهد و می‌تواند ظاهر و حس ویدیوی شما را به طور قابل توجهی بهبود بخشد.

می‌توانید ویدیو را در داخل خانه یا در فضای باز فیلمبرداری کنید. صرف‌نظر از گزینه‌ای که با آن می‌روید، ظاهر و حس ویدیوی شما کاملاً متفاوت خواهد بود.

۲. از دوربین با کیفیت بالا استفاده کنید

یکی دیگر از نکات ضروری برای بهبود کیفیت ویدیو، استفاده از دوربین مناسب است. بر خلاف باور رایج، نیازی نیست که برای ساخت ویدیوهای با کیفیت خوب از دوربین‌های گران‌قیمت یا حرفه‌ای استفاده کنید.

دو گزینه اصلی دوربین برای انتخاب وجود دارد: دوربین تلفن همراه یا یک دوربین حرفه‌ای. بیایید هر گزینه را به طور دقیق‌تری بررسی کنیم:

دوربین موبایل

کیفیت دوربین تقریباً تمام برندهای برتر تلفن همراه در چند سال گذشته به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

بنابراین، احتمال زیادی وجود دارد که تلفن همراهی که هم‌اکنون در جیب شما است، قادر به تولید ویدیوهای ۴K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه باشد — کافی برای رقابت با هر رقیبی که ممکن است داشته باشید.

دوربین حرفه‌ای.

گاهی اوقات، برای ساخت ویدیوهای حرفه‌ای، دوربین تلفن ممکن است کافی نباشد. در این صورت، احتمالاً باید از یک دوربین حرفه‌ای کمک کنید.

علاوه بر این، ویژگی‌هایی که ممکن است دوربین موبایل قادر به ارائه آن نباشد، مانند پایدارسازی تصویر. همچنین، تشخیص رنگ دوربین حرفه‌ای به طور قابل توجهی کیفیت تولید ویدیوهای شما را افزایش خواهد داد.

بنابراین، اگر قصد دارید در تجهیزات دوربین خود سرمایه‌گذاری کنید، پیشنهاد می‌کنیم دوربینی را انتخاب کنید که با ویژگی‌هایی که برای نوع ویدیوی خود نیاز دارید، مجهز باشد.

برای مثال، اگر قصد دارید ویدیوهای داخلی بسازید، خرید یک DSLR ممکن است گزینه خوبی باشد. اما اگر قصد دارید ولاگ بسازید، آنگاه یک دوربین بدون آینه ممکن است بیشتر به شما مناسب باشد، زیرا حمل یک DSLR سنگین ممکن است باعث خستگی شود.

۳. مطمئن شوید که نور کافی دارید

نورپردازی یکی دیگر از بخش‌های ضروری هر ویدیوی حرفه‌ای است. اگر ویدیوی شما خیلی تاریک یا خیلی روشن باشد، به طور واضح خوب به نظر نخواهد رسید و شما خطر اینکه مردم محتوای شما را نادیده بگیرند را دارید.

دو منبع نور اصلی برای هر خالق ویدیو وجود دارد:

نور طبیعی

برای مبتدیان، نور طبیعی یک گزینه عالی است. هزینه‌ای ندارد و کاملاً قادر است موضوع ویدیوی شما را خوب نشان دهد.

برای استفاده از نور طبیعی به یاد داشته باشید در یک روز ابری یا در ساعت طلایی در فضای باز فیلمبرداری کنید. در این زمان‌ها، نور طبیعی بسیار نرم و سینمایی است - باعث نمی‌شود نور زیادی به صورت برخورد کند و باعث بسته شدن چشم شود.

نورپردازی استودیویی

طبیعتاً استفاده از نورپردازی استودیویی به شما کمک می‌کند تا بهترین نور را برای ویدیوی خود تنظیم کنید و دیگر نگران شرایط آب‌وهوایی نخواهید بود.

در اینجا برخی از تجهیزات نورپردازی است که ممکن است بخواهید به تجهیزات تولید خود اضافه کنید:

  • نور اصلی (Key light)
  • نور حاشیه (Rim light)
  • تریگرها و فلاش‌ها (Triggers and flashes)
  • سافت‌باکس یا شکل‌دهنده‌ها (Softbox or shapers)
  • بازتاب‌دهنده‌ها (Reflectors)

این ویدیوی عالی از بن جانسون را در یوتیوب ببینید که شما را از تمام مراحلی که باید برای دادن یک ظاهر زیبا و سینمایی به ویدیوهای خود انجام دهید، راهنمایی می‌کند:

۴. کیفیت صدا را ارتقا دهید

صدای ویدیوی شما می‌تواند به کیفیت محتوای شما کمک کند یا خرابش کند. چند کار ساده وجود دارد که می‌توانید برای حفظ کیفیت صدای ویدیوی خود انجام دهید.

بهترین راه برای ضبط صدا از موضوع شما، استفاده از هر میکروفونی به جز میکروفون داخلی دوربین شماست. زیرا فارغ از اینکه میکروفون داخلی دوربین شما چقدر خوب است، هنوز کافی نیست تا جایگزین یک ضبط‌کننده صوتی خارجی مخصوص شود.

به طور کلی سه نوع میکروفون وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید:

  • میکروفون‌های کندانسور
  • میکروفون‌های داینامیک
  • میکروفون‌های لاوالیر (یا میکروفون‌های یقه‌ای)

اگر به دنبال گزینه‌های میکروفون با بودجه مناسب برای ویدیوهای خود هستید، این ویدیو از Think Media را در یوتیوب ببینید:

قبل از فیلمبرداری، همیشه صدا را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که همه موارد بالا را به درستی تنظیم کرده‌اید. برای کسی که تجربه قبلی در زمینه صوتی ندارد، معمولاً این تنها راه برای اطمینان از اینکه همه چیز درست است، می‌باشد.

۵. از یک نرم‌افزار ویرایش ویدیوی قدرتمند استفاده کنید

استفاده از نرم‌افزار ویرایش ویدیو این امکان را به شما می‌دهد تا تدوین فیلم را براحتی انجام دهید. شما می‌توانید با این نرم افزارهای تدوین انتقال‌ها را به ویدیوهای خود اضافه کنید، رنگ‌آمیزی کنید، عنوان‌ها، زیرنویس‌ها و موزیک را اضافه کنید.

چندین نرم‌افزار ویرایش ویدیو برای انتخاب وجود دارد، هم رایگان و هم پولی. در اینجا فهرستی از برخی از محبوب‌ترین‌ها آورده شده است:

6. از فیلم لرزان استفاده نکنید

فیلم بدون لرزش نه تنها غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسند، بلکه چشمان مخاطب را نیز تحت فشار قرار می‌دهند. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم از یک دوربین با لرزشگیر داخلی استفاده کنید یا یک سه پایه برای رفع این مشکل خریداری کنید. سه پایه‌ها معمولاً زمانی کار می‌کنند که سوژه ثابت است، اما ممکن است این مورد برای همه انواع ویدیو صدق نکند.

بسیاری از نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو دارای ویژگی داخلی برای حذف لرزش فیلم دارند، اما نتیجه آن ممکن است عالی نباشد.

۷. توجه ترکیب‌‌بندی و کادربندی در فیلم‌ برداری

محبوب‌ترین روش برای  رکیب بندی و کادربندی، پیروی از قانون یک‌سوم است، که قاب را به یک شبکه ۳x۳ تقسیم می‌کند و تقاطع‌هایی ایجاد می‌کند که مناطق ایده‌آلی برای قرار دادن سوژه شما هستند.

فرض کنید که عکس شما از طریق ۲ خط افقی و ۲ خط عمودی به ۹ بخش تقسیم شده باشد. «قانون یک‌سوم» (Rule of Thirds) بیان می‌کند که سوژه اصلی در عکس خود را باید یا در راستای این خطوط یا در محل برخورد آن‌ها قرار دهید. به عنوان مثال در تصویر زیر، سوژه در راستای این خطوط قرار گرفته و توازن مناسبی را در ویدیو پدید آورده است.

۸. در مقابل دوربین راحت باشید

اگر خودتان یا شخص دیگری در ویدیوی حضور دارد، مانند یک ولاگ یا پادکست ویدیویی، حضور آن‌ها در مقابل دوربین می‌تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت و اثربخشی ویدیوی شما تأثیر بگذارد.

اگر موضوع به نظر راحت بیاید، لبخند دوستانه‌ای بر چهره داشته باشد و لباس‌های خوبی بپوشد، آنگاه مخاطب دوست دارد ببیند آن‌ها چه می‌گویند یا انجام می‌دهند.

در حالی که حضور در مقابل دوربین ممکن است برای برخی از افراد به طور طبیعی باشد، دیگران باید تمرین کنند چگونه احساسات خود را کنترل کنند تا در مقابل دوربین ناراحت یا مضطرب به نظر نرسند.

برای بهبود حضور خود در مقابل دوربین، پیشنهاد می‌کنیم که صاف بنشینید/بایستید و شانه‌های خود را عقب بکشید تا حرفه‌ای، متمرکز و آرام به نظر برسید.

همچنین باید سعی کنید آرام صحبت کنید و هر کلمه را به وضوح تلفظ کنید تا پیام شما به راحتی قابل فهم باشد.

همانطور که ادامه می‌دهید ویدیوهای بیشتر و بیشتری تولید کنید، به بودن در مقابل دوربین عادت خواهید کرد و حضور شما در مقابل دوربین به مرور زمان بهبود خواهد یافت. پس، خجالتی نباشید و تمرین کردن را ادامه دهید.

۹. در بخش‌های کوچک فیلمبرداری کنید

فیلمبرداری ویدیوها در بخش‌های کوچک روشی عالی برای متمرکز ماندن بر روی موضوعی است که در مورد آن صحبت می‌کنید. و همچنین ویرایش فوتیج در پس‌تولید را آسان‌تر می‌کند.

فرض کنید که در حال ساخت ویدیویی هستید که در آن در مورد ۱۲ روش برای تبدیل شدن به یک رهبر بهتر صحبت می‌کنید. می‌توانید دکمه ضبط را فشار دهید، در مورد یک نکته صحبت کنید، سپس دکمه توقف را فشار دهید و این فرآیند را برای هر نکته تکرار کنید.

به این ترتیب، افکار شما به هم ریخته نمی‌شوند و تنها کاری که باید انجام دهید، دوختن ویدیوهای کوچکتر برای ایجاد محصول نهایی است.

۱۰. ویدیوهای خود را تبلیغ کنید

صرف‌نظر از نوع ویدیویی که می‌سازید، چه آموزشی، مرتبط با کسب‌وکار یا فقط یک ویدیوی هنری، اطمینان حاصل کنید که آن را به درستی با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارید تا تأثیر آن را به حداکثر برسانید.

شبکه‌های اجتماعی

بسته به اهداف و مخاطبان شما، می‌توانید ویدیوهای خود را در پلتفرم‌های مختلف توزیع کنید.

به عنوان مثال، اگر بازاریابی ویدیویی هدف شماست، می‌توانید ویدیوهای خود را به عنوان پست‌های معمولی یا تبلیغات هدفمند در فیسبوک، توییتر، اینستاگرام یا یوتیوب به اشتراک بگذارید.

گروه‌ها و انجمن‌ها

همچنین می‌توانید ویدیوهای خود را در گروه‌ها و انجمن‌های مختلف مانند ردیت، کوئرا و گروه‌های فیسبوک به اشتراک بگذارید.

برای اینکه این روش کار کند، ابتدا به دنبال گروه‌ها و انجمن‌هایی باشید که مشکلی را که شما راه حلی برای آن دارید، بحث می‌کنند. سپس، افرادی با مشکلات واقعی را پیدا کنید و به مسائل آن‌ها پاسخ دهید.

پس از اینکه رابطه‌ای در گروه برقرار کردید، می‌توانید محتوای ویدیویی مرتبط با آن موضوع را به اشتراک بگذارید و سایر اعضا بیش از حد خوشحال خواهند شد که بر روی محتوای شما کلیک کنند.

اما اگر بدون زمینه‌ای شروع به اسپم کردن گروه‌ها با ویدیوهای خود کنید، هیچ کس محتوای شما را جدی نخواهد گرفت و حتی ممکن است گزارش یا اخراج شوید.

بازاریابی ایمیلی

بسیاری از کسب‌وکارها لیست‌های ایمیلی را برای به اشتراک گذاری محتوای هفتگی با مخاطبان خود نگه می‌دارند.

اگر این مورد برای شما صدق می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم ویدیوهای خود را با مخاطبان ایمیلی به اشتراک بگذارید، چون آن‌ها از قبل مشترکین شما هستند و مایل به شنیدن از شما هستند. علاوه بر این، این روش راهی عالی برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان است که شما محتوای جدید تازه‌ای تولید کرده‌اید.

به عنوان جایگزین، می‌توانید ویدیوهای یوتیوب جدید خود را در خبرنامه‌های هفتگی یا ماهانه خود قرار دهید. یا، مجموعه‌ای از ویدیوهای مرتبط را برای به اشتراک گذاشتن در موضوع خاص خبرنامه ایمیلی جمع‌آوری کنید.

ساخت ویدیوهای با کیفیت بالا برای جذب مخاطب

ساخت ویدیوهای حرفه‌ای شاید ترسناک به نظر برسد، اما در عمل این‌طور نیست.

تنها کاری که باید انجام دهید، دنبال کردن نکات مطرح شده در این مقاله است تا شاهد افزایش قابل توجه در کیفیت ویدیو، تعامل و نتایج باشید.

به خاطر داشته باشید، بیش از حد به خرید بهترین تجهیزات قبل از فیلمبرداری ویدیوهای خود تکیه نکنید. این یک فرآیندی است که هر تولید کننده‌ای باید از آن عبور کند و همانطور که با بودجه و تجهیزات محدود تمرین می‌کنید.

پس، منتظر چه هستید؟ تجهیزات خود را بردارید و شروع به ساخت ویدیو کنید.

وقتی فیلم خود را آماده کردید، می‌توانید باتوجه به نیازتان از آیتم‌های سایت پرو جی اف ایکس مانند پروژه‌های آماده افترافت، پروژه پریمیر، پروژه داوینچی ریزالو یا پروژه آماده فاینال کات استفاده کنید.

سوالات متداول

چگونه می‌توانم بدون داشتن تجهیزات گران‌قیمت، کیفیت ویدیوهای خود را بهبود بخشم؟

برای بهبود کیفیت ویدیوهای خود بدون هزینه زیاد، تمرکز بر روی نورپردازی طبیعی، استفاده از میکروفون‌های خارجی برای صدابرداری و بهره‌گیری از تکنیک‌های ترکیب‌بندی مانند قانون یک‌سوم است. همچنین، استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش ویدیویی قدرتمند می‌تواند تأثیر زیادی بر جذابیت نهایی ویدیوهای شما داشته باشد.

چگونه می‌توانم حضور خود را در مقابل دوربین بهبود بخشم؟

برای بهبود حضور در مقابل دوربین، تمرین کردن صحبت کردن با لحن آرام و واضح، حفظ یک حالت بدنی مثبت و لبخند زدن توصیه می‌شود. همچنین، تمرین و تکرار می‌تواند به شما کمک کند تا به مرور زمان اعتماد به نفس خود را در مقابل دوربین افزایش دهید.

برای دیده شدن ویدیو چه کار کنیم؟

برای تبلیغ ویدیو و دیده شدن بیشتر روش‌های رایگان زیادی وجود دارد، مثلاً می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام استفاده کنید یا ویدیوی خود را یوتیوب آپلود کنید. در داخل ایران می‌توانید از سایت‌هایی مثل آپارات کمک بگیرید.

منبع: visme

ورود یا عضویت

یا
بازیابی رمز عبور
اکانت ندارید؟ برای ایجاد اکانت کلیک کنید

لینک بازیابی رمز عبور به ایمیل ارسال خواهد شد.

قبلاً اکانت کاربری ایجاد کردید؟ وارد شوید
قبلاً اکانت کاربری ایجاد کردید؟ ‌ وارد شوید